Przed/Po – Profesjonalna obróbka, retusz, fotoedycja i postprodukcja.

Fotograf Ślubny Retusz Kwidzyn Trójmiasto

Zamek w Trokach | www.PawelWolochowicz.pl

Powyżej zrobiłem specjalną symulacje. Po środku znajduje się suwak, który pozwala zobaczyć zdjęcie przed i po obróbce.


Lewa wersja jest całkowicie surowym tzw. cyfrowym negatywem. To dokładnie tak jak negatyw na taśmie filmowej z analogowego aparatu, ale w wersji cyfrowej. Kto pamięta te czasy, ten wie, że negatyw musiał być najpierw odpowiednio naświetlony i wywołany w ciemni. Takie laboratorium świetnie zastępuje to co widzicie w tle strony. Kto jest zawodowym fotografem ten wie, że to program Adobe Photoshop Lightroom, który bardzo pomaga w profesjonalnej obróbce. Nie zawsze jednak tylko na jego ustawieniach musi się kończyć. Nie jest to też typowy Photoshop.

Istnieje wiele sztuczek, które można zastosować podczas wstępnej obróbki. Także tej głównej, gdzie można wykonać fotomontaż czy inną fotomanipulacje. I tej na końcu, którą można nazwać postprodukcją.

Oczywiście zawsze znajdą się głosy, że to grzech, że prawdziwy fotograf nie powinien tego robić, że kiedyś nie było fotoszopa etc. Czyżby?

Po co to wszystko?

Świetnym punktem zaczepienia mogą być stykówki i notatki podczas wywoływania wybranych kadrów autorstwa legendarnych fotografów. Mistrzowie ciemni tacy jak Pablo Inirio przygotowują finalną wersję każdego obrazu. Mimo, że prawie cała część branży przestawiła się już dawno na drukarki to do dziś praktykuje się tradycyjne wywoływanie zdjęć.

Stykówka: James Dean autorstwa Dennis'a Stock'a © Magnum Photos (www.magnumphotos.com)

Stykówka: James Dean autorstwa Dennis’a Stock’a © Magnum Photos (www.magnumphotos.com)

Na zestawieniach „szkiców” ze wskazówkami i finalnych wersji zdjęć możecie zobaczyć różnice. Widać, że oryginalne zdjęcia nie były tak perfekcyjne jakby się wydawało.

Na ogół poprawiane są cienie i światła. Ratowane są szczegóły w czerni i prześwietleniach. Nie trzeba wcale odchudzać czy zniekształcać części ciała jak na najpopularniejszych wstawkach na YouTube czy BuzzFeed. Wiele osób nie wie, że bardzo dużo można uzyskać dzięki samemu oświetleniu. Tam gdzie koniecznie trzeba kogoś odchudzić można rzucić więcej półcienia.

Z kolei jeśli trzeba ukryć niedoskonałości skóry to warto ją rozświetlić. Jest to zauważalne szczególnie w ruchomym obrazie. Podstawowa zasada mówi, że nasz wzrok w pierwszej kolejności zwraca uwagę na jasne partie obrazu. Następnie jeśli to portret to patrzymy na oczy, dalej na usta, nos itd.

Zdjęcia z archiwum Magnum świetnie pokazują, że retusz czy obróbka, ale wykonana profesjonalnie świetnie wpisuje się w całą rolę fotografii. Zerknijcie niżej na porównanie i notatki, które na pierwszy rzut wyglądają jak bełkot. Po przyjrzeniu się mają w sobie niesamowite informacje, bezcenne szczególnie dla osoby, która wykonuje kopie danego obrazu.

Nie każde zdjęcie, które zrobi aparat jest idealne od razu. I wcale nie musi. Po to wymyślono całą gałąź edycji, aby z tego korzystać. Nie jest to nic złego. Grafik, retuszer, fotoedytor, operator, asystent czy nawet drukarz – m.in. tego typu profesje mają styczność z nanoszeniem poprawek na różnego typu dzieła.

© Magnum Photos. Dennis Stock - James Dean in Times Square. Pablo Iniro darkroom printer at Magnum Photos (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Dennis Stock – James Dean in Times Square. Pablo Iniro darkroom printer at Magnum Photos (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos

© Magnum Photos

© Magnum Photos. Dennis Stock - Audrey Hepburn. Pablo Inirio darkroom printer at Magnum Photos. (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Dennis Stock – Audrey Hepburn. Pablo Inirio darkroom printer at Magnum Photos. (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Dennis Stock - Audrey Hepburn. Pablo Inirio darkroom printer at Magnum Photos. (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Dennis Stock – Audrey Hepburn. Pablo Inirio darkroom printer at Magnum Photos. (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Bob Henriques - Henri Cartier-Bresson at the March on Washington (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Bob Henriques – Henri Cartier-Bresson at the March on Washington (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Bob Henriques - Henri Cartier-Bresson at the March on Washington (www.magnumphotos.com)

© Magnum Photos. Bob Henriques – Henri Cartier-Bresson at the March on Washington (www.magnumphotos.com)

Takie zabiegi wykonuje się również przy reprodukcji. Wiele zależy od intencji albo celu. Przecież robiąc zdjęcie, w szczególności fotoreporter, nie ma w planach pokazać świata w taki sposób w jaki widzi go każdy z nas. Oczywistym jest, że będzie to inna perspektywa, odpowiedni moment, niebanalne światło czy zbieg okoliczności. Nie będzie to widok z wysokości naszych oczu.

Takie zdjęcia byłyby po prostu nudne, prawda?

Fotograf Ślubny Retusz Kwidzyn Trójmiasto

Zamek w Trokach | www.PawelWolochowicz.pl